موتور رندر وی ری و امکان جدید Resumable Rendering

vRay-Resumable-Rendering

موتور رندر وی ری

یکی از قدرتمندترین پلاگین هایی است که ارائه می شود و با توجه به روند رو به رشد پلاگین وی ری توسط سازندگان آن امکانات جدیدی به آخرین ورژن این پلاگین افزوده اند که یکی از دغدغه های مخاطبین این موتور رندر را به خوبی رفع کرده است اگر با پلاگین وی ری کار کرده باشید به عنوان یک کاربر حرفه ای قطعاً مشکلی که در ادامه بیان می گردد برای شما نیز پیش آمده است و برای رفع آن مجبور به صرف زمانی طولانی و یا شروع دوباره و تنظیمات مجدد گشته اید.

شاید بهتر باشد در ابتدا مشکلات را شناسایی کنیم و سپس به ارائه راه حل بپردازیم میان اختلالاتی که عموماً برای کاربران در حین رندرینگ پدید می آید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. گاهاً پیش می آید که حین رندر ، محاسبات به یکباره قطع و یا کامپیوتر خاموش می گردد.
  2. به دلیل تحمیل بار زیاد به سیستم در برخی موارد باعث و یا مجبور به ریست کردن سیستم می شوید.
  3. در شرایطی ممکن است نیاز به کنسلی رندر داشته باشید و بخواهید در فرصت مناسبتری مجدد عملیات رندرینگ را فعال نمایید

خبر خوش آنکه در نسخه جدید وی ری این امکان با عنوان Resumable Rendering محیا شده است که در ادامه به نحوه عملکرد و چگونگی تنظیم این پارامتر خواهیم پرداخت و به چگونگی عملکرد این گزینه اشاره می کنیم.

در صورتی که ما حین رندر با موتور رندر وی ری به یکبار روند محاسبات را قطع نماییم به کمک ابزار Resumable Rendering امکان ادامه رندر برای شما  وجود خواهد داشت البته در صورتی که رندر به صورت ناقص انجام شده باشد،  زیرا در صورتی که رندر کامل انجام شده باشد برای رندر های تک فریم از نو همان فریم و برای رندر های انیمیت فریم بعدی جهت محاسبه آغاز خواهد شد و اطلاعات فریم جدید به عنوان داده های قابل بازگشت (Resumable) در Temp Vary جهت ادامه دادن رندر ذخیره خواهد گشت.

مشاهده  PDPLAYER چیست؟

آیا این گزینه برای فرمت های تصویری محدودیت دارد ؟

resumableRendering

تمامی فرمت های تصویری قابل استفاده در VFB تحت پوشش این قابلیت قرار دارند ولی اطلاعات قابل بازگشت (Resumable) برای متد سمپلینگ Bucket با فرمت *.Vrimg ذخیره و برای متد سمپلینگ progressive با فرمت *.Vrprog به صورت فایل های مجزا ذخیره خواهند شد.

پس اگر ما مسیری برای ذخیره تصویر پایانی از بخش Output تعیین نموده باشیم موازی با ذخیره تصویر رندر شده اطلاعات Resumable Rendering در قالب دو فایل با فرمت *.Vrimg *.Vrprog بسته به متد سمپلینگ ایجاد خواهد شد.

در داخل فایل *.Vrimg اطلاعات Bucket  های کامل رندر شده ذخیره که نرم افزار از روی این داده های متوجه Bucket های ناقص گردیده و روند ادامه رندرینگ را دنبال می نماید ولی زمانی که ما از متد سمپلینگ progressive استفاده می نماییم گزینه ای در بخش Resumable Rendering فعال خواهد شد با عنوان (Autosave Interval (min که به ما امکان تعیین زمان مبتنی بر دقیقه جهت ذخیر سازی اطلاعات قابل بازگشت (Resumable) را خواهد داد که طبیعتا هر قدر زمان کوتاه تر، پشتیبانی تهیه شده کامل تر، ولی زمان تحمیل شده به رندر نیز بیشتر خواهد شد به این علت که تعداد save های بالا رونده رندر را دچار توقف لحظه ای می نماید که این موضوع سبب افزایش زمان تحمیل شده به سیستم می گردد.

نکته قابل توجه در تنظیمات آن است که عدد تعیین شده در بخش (Autosave Interval min) همیشه بایستی عدد بزرگتر از صفر باشد.

نمونه رندر های لغو شده

برای دستیابی به  فهم بیشتر به مطلب بیان شده به نمونه رندر های لغو شده توسط موتور رندر وی ری توجه کنید همانطور که در نمونه زیر ملاحظه می فرمایید رندر تصویر در سه مرحله در pass های گوناگون لغو گردیده و مجددا به کمک این ابزار ادامه یافته تا رندر با تنظیمات مورد نظر به اتمام برسد

مشاهده  IPR در وی ری

لغو رندر در Pass 2

progressiveResumablePass02

لغو رندر در Pass 19

لغو رندر در Pass 47

زمان استفاده از موتور رندر وی ری برای ذخیره سازی رندر می توان از بخش های گوناگون استفاده نمود تمامی فرمت های قابل پشتیبانی می باشند غیر از EXRs که با متد سمپلینگ Bucket تا این لحظه نگارش مقاله سازگار نمی باشد.

اگر ما فراموشمان شود که مسیر ذخیره سازی را برای رندر پایانی مشخص نماییم با ارور زیر در کادر V-ray messages روبرو خواهیم شد.

در نهایت در صورتی که شما تمایل داشته باشید ادامه روند رندر توسط موتور رندر وی ری را در کامپیوتر دیگری دنبال نمایید دو  فایل .vrimg یا  .vrprog که در پروژه شما قرار دارد نیز بایستی انتقال یابد ضمنا تغییر برخی از پارامتر ها بعد از لغو نمودن رندر به مانند (Min. subdivs, Max. subdivs, Render time, Noise threshold) بلا مانع می باشد ولی در صورت تغییر ابعاد تصویر و یا هر تغییر بنیادین دیگر با ارور در روند رندر مواجه خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.