فرمت Exr

فرمت OpenEXR  ، Exr  یک تصویر  (high dynamic-range (HDR که به دست کمپانی Industrial Light & Magic در سال ۱۹۹۹ برای استفاده در نرم افزار های گرافیک کامپیوتر توسعه داده شد،در کمپانی ILM از این فرمت برای خلق VFX و تولیدات سینمایی بهره گرفته می شود و به عنوان فرمت مادر در این استودیو ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اولین فیلم سینمایی که از این فرمت برای VFX  استفاده نمود Harry Potter می باشد و فیلم های سینمایی بسیار دیگری مثل Sorcerers Stone, Men in Black II, Gangs of New York نیز با این فرمت اجرا و ساخته شدند.

null

null

این فرمت یک تصویر raster عمیق است که از چندین کانال رنگی و انواع گوناگون پیکسل شامل ۶۴, ۳۲و ۱۶bit floating point پشتیبانی می نماید که می توان برای Compositing و با المنت های گوناگون مثل Channels—Specular, Diffuse, Alpha, RGB, Normals, از آن استفاده نمود.

برخی از توانایی های فرمت Exr در زیر اشاره شده است:

  1. پشتیبانی از ۱۶bit floating-point
  2. ۳۲bit floating-point
  3.  ۳۲bit integer pixels

۱۶bit floating-point format که با عنوانHALF شناسایی می شود باانواع  داده های زبان گرافیکی HALF NVIDIA CG دارای سازگاری بومی می باشد که بر روی سری محصولات GeForce FX and Quadro FX 3D از کمپانی NVIDEA قرار دارد.

فرمت Exr دارای چندین الگوریتم کمپرسینگ هر دو lossless  و  lossyو برخی کد هایی که می توانند به ضریب ۲:۱ کمپرسینگ با تصاویر که دارای  film grain برسند ضمنا  lossy codecs برای کیفیت بصری بهتر مجدد باز نویسی شده است.

سازگاری با DEEP DATA  : PIXLE ها می توانند یک لیست متغییر از sampleها را ذخیره نمایند منطق اصلی در پشت DEEP DATA ذخیره چندین مقدار متفاوت داده از عمق هر یک از پیکسل ها می باشد.

مشاهده  IPR در وی ری

تصاویر مولتی پارت که دارای عناصر مجزا ولی مرتبطی هستند می توانند در یک فایل با فرمت EXR قرار گیرند و ضمن یکپارچگی به اجزای متفاوت تصویر نیز می توان دسترسی داشت و به قسمت هایی که نیاز نیست و ما تمایلی به دسترسی آن نداریم می توان محدودیت اعمال نمود.

انواع متد های کمپرسینگ عبارتند از:

None : فشرده سازی را لغو می نماید

(Run Length Encoding (RLE : این شیوه یک متد پایه می باشد که قابل مقایسه با فایل های Standard Targa کمپانی Truevision می باشد

(PIZ (wavelet compression : این تکنیک از ترکیب دو متد wavelet / Huffman که زمانی که ما یک تصویر Grainy داریم بسیار مفید  می باشد

PXR24 ) 24 bit data conversion then deflate compression) : این تکنیک فشرده سازی برای استودیو انیمیشن سازی پیکسار می باشد که برای تبدیل تصاویر  converts 32-bit به floats to 24 bits مورد استفاده واقع می گردد

B44A : برای فشرده سازی تصاویر تخت و تک فام مثل Alpha مورد استفاده واقع می گردد.

DWAA : این فرمت فشرده سازی شبیه به JPEG lossy می باشد که به وسیله استودیو DreamWorks Animation عرضه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *