اگر شما افتر افکت را برای خلق اثار خود برگزیده اید، می بایست از روندی عمومی و پایه ای پیروی کنید. فرقی نمی کند که از افتر افکت در چه زمینه ای استفاده می کنید. چه بخواهید به عنوانی ساده حرکت دهید، یا در حال خلق گرافیک متحرک پیچیده ای باشید و یا درگیر کامپوزیت جلوه های ویژه ای واقع گرایانه باشید. در هر صورت باید از مراحلی عمومی و مشخض پیروی کنید. حال در هنگام کار ممکن است بعضی از مراحل را به دفعات تکرار کنید یا از برخی مراحل عبور کنید. به عنوان مثال، شما شاید مراحل متحرک سازی اشکال گوناگون را در افترافکت ادامه دهید و این مراحل را آنقدر تکرار کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید و هیچگونه تصویری را از خارج به نرم افزار وارد نکنید. در اینصورت شما از مرحله ی وارد کردن تصاویر عبور کرده اید و تمام اشکال و تصاویر را در داخل خود افتر افکت خلق کرده اید.

مرحله ی اول: وارد کردن مدیا و مدیریت آن ها در نرم افزار

( Import and Organize Footage)

اولین مرحله پس از باز کردن نرم افزار، وارد کردن مدیاهای گوناگون در پنل پروژه است. اصطلاحا در دنیای افتر افکت به این مدیاهای وارد شده Footage گفته می شود. نرم افزار به طور خودکار فرمت های گوناگون مدیا را تفسیر می کند. اما شما هم می توانید برای افتر افکت مشخص کنید که می خواهید نرم افزار چگونه فرمت ها و ویژگی های مدیا های وارد شده اعم از Frame rate، Pixel Aspect Ratio و … را تفسیر کند. به این معنا که شما می توانید ویژگی فوتیج های وارد شده به نرم افزار را به ویژگی های دلخواه خود تبدیل کنید. یکی دیگر از امکان هایی که افتر افکت در اختیار شما قرار می دهد این است که ویژگی های هر فوتیج را در پنل پروژه به شما نمایش می دهد.

مرحله دوم: خلق، مدیریت و تلفیق لایه های گوناگون در کامپوزیشن

(Create, Arrange, And composite layers In a Composition)

مرحله ی بعدی ایجاد یک یا چند بوم ترسیم متحرک ( Composition ) است. همانطور که می دانید هر هنرمندی برای کار خود نیازمند ابزار هایی اولیه است. به عنوان مثال یک نقاش برای شروع کار خود به کاغذ و یا بوم ترسیم نیاز دارد. برای شروع کار در افترافکت هم به یک بوم ترسیم احتیاج داریم. امکانی که افترافکت در اختیارمان قرار می دهد این است که علاوه بر خلق تصاویر ثابت، می توان تصاویر متحرک خارق العاده ای در آن ایجاد کرد. پس این بوم ترسیم بوم ترسیمی متحرک خواهد بود که در نرم افزار به عنوان Composition شناخته میشود.
شما میتوانید تصاویر گوناگون را در داخل بوم ترسیم متحرک خلق و یا جایگذاری کنید. نکته ای که در این جا قابل توجه است، بر پای لایه بودن نرم افزار است. هر کدام از تصاویر در قالب یک لایه در داخل کاامپوزیشن قرار می گیرند و امکان مدیرت آن ها در بعد زمان نیز وجود دارد. همچنین می توان آن ها به گونه ای دلخواه در دو بعد و حتی سه بعد در بوم ترسیم متحرک جای گذاری کرد.

مرحله سوم: تغییر و متحرک سازی ویژگی های هر لایه

(Modify and Animate Layer Properties)

افترافکت این امکان را به کاربر می دهد ویژگی های گوناگون هر لایه مانند سایز، موقعیت جغرافیای بر روی بوم ترسیم متحرک و یا غلظت لایه و بسیاری ویژگی های دیگر را تغییر دهد. همچنین امکان ضبط هر حرکت و تغییر ویژگی در واحد زمان وجود دارد. به این معنا که شما می توانید با استفاده از کلید های متحرک سازی هر لایه را به دلخواه متحرک کنید.

مرحله چهارم: گرفتن پیش نمایش

(Preview)

در افتر افکت نمایشگری وجود دارد که می توان از طریق آن پیش نمایشی از بوم ترسیم متحرک خود گرفت. در مانیتور موجود در نرم افزار امکان پیش نمایش گرفتن از کامپوزیشن وجود دارد. نرم افزار ابزار های بسیار منعطف برای این زمینه در اختیار کاربر قرار می دهد که با استفاده از آن ها می توان پیچیده و سنگین ترین پروژه ها نیز پیش نمایش گرفت و از نتیجه کار و تغییرات گوناگون اعمال شده بر فوتیج ها مطلع شد.

مرحله پنجم: خروجی گرفتن از نرم افزار

(render and Export)

نرم افزار ابزار های گوناگونی را در جهت خروجی گرفتن در اختیار کاربر قرار می دهد. پس از عبور از مراحل مختلف کار، خروجی گرفتن از افتر افکت آخرین مرحله ایست که باید از آن عبور کرد. در این مرحله کامپوزیشن های خلق شده میتوانند در صف انجام محاسبات قرار گیرند و نرم افزار از هر کدام آن ها به نوبت و به دلخواه شما خروجی گرفته و روی هارد ذخیره می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *