مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
سطح مقاله : متوسط

آموزش استفاده از Stack در Sub-Object Level

Sub-Objectهای Stack پوشش دهنده‌ی ویرایش‌های جزئی در مدلسازی هستند، که در این مقاله قصد آموزش Stack و Sub-Object Level در تری دی مکس را همراه با بیان چگونگی تخصیص مادیفایر به این زیرمجموعه‌ها داریم.

با مطالعه‌ی این مقاله آمادگی لازم جهت مدلسازی صفر تا صد پارچ آب کلاسیک را کسب خواهید کرد.

ما در “مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران” برگزارکننده تخصصی ترین دوره ی آموزش تری دی مکس هستیم که شما یکی از ورکشاپ های صد ها کلاس برگزار شده در آموزشگاه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در این پروژه 44 ساعته دو فضای معماری مدرن، از صفر تا صد در قالب 139 درس آموزش داده شده است که از Stack در Sub-Object Level به دفعات داخل پروژه برای مدلسازی استفاده گردیده از شما دعوت می کنیم برای دیدن این آموزش ها در صورتی که با ثبت نام در آموزشگاه هنرجوی حضوری و یا غیر حضوری (آنلاین) ما هستین دیدن نمایید.

اگر هنرجوی ما نیستید و تمایل دارید تری دی مکس را به طور حرفه ای بیاموزید، برای کسب اطلاعات در رابطه با دوره آموزشی تری دی مکس به صفحه دوره آموزشی تری دی مکس در معماری مراجعه نمایید.

واژه نامه‌ی Stack At The Sub-Object Level

  • Selection Sets به گروه‌های انتخابی گفته می‌شود که با استفاده از مادیفایرهای خاصی اقدام به ایجاد آن‌ها می‌نمایید.
  • Toolbar نوارابزار فوقانی تری دی مکس است.

آشنایی با Selection Modifiers

برخلاف تصور، مادیفایرها فقط برای اعمال ویرایش‌هایی بر روی آبجکت نیستند، بلکه دسته‌ای از آن‌ها جهت انتخاب Sub-Objectهای اشیاء مورد استفاده قرارمی‌گیرند، که شامل موارد زیرمی‌شوند.

  • Mesh Select : به منظور انتخاب Sub-Objectهای شیء در صورت Mesh) ( بودن، از این مادیفایر استفاده نمایید.
  • Patch Select : این مادیفایر برای انتخاب Sub-Objectهای مخصوص هر شیء از نوع (Patch) به کار می‌رود.
  • Poly Select : زمانی که آبجکتی از نوع Poly داشته باشیم با انتخاب این مادیفایر اقدام به Selection بر روی انواع Sub-Objectهای آن خواهیم کرد.
  • Vol Select : این مادیفایر برای انتخاب حجمی در صحنه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، در واقع زمانی که نیاز داریم قسمت‌هایی از (Particle Sistems) را برای ویرایش انتخاب کنیم از این مادیفایر استفاده خواهیم کرد.

مادیفایرهای موجود در لیست بالا و توالی قرار گیری آن‌ها در Modify List را در ویدیو زیر مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

اختصاص دادن مادیفایر بر روی Sub-Object

(Selection Modifiers) فقط برای انتخاب ناحیه‌ای از اشیاء نیستند، بلکه جهت اختصاص دادن تاثیر یک تغییردهنده‌ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که در ویدیو دوم این مقاله که مربوط به آموزش Stack و Sub-Object Level در تری دی مکس می‌باشد مشاهده خواهید کرد، می‌توانیم برای جا به جایی در توپولوژی یک آبجکت، مادیفایر (Bend) را به قسمتی از Sub-Object آن اختصاص دهید.

تشخیص نوع Sub-Object انتخاب شده از داخل Stack

زمانی که مادیفایری را بر روی Sub-Object یک شیء قرار می‌دهیم در انتهای نام این تغییردهنده عنوان های گوناگونی از Sub-Object به نمایش در می‌آید، که در لیست زیر آن ها را مشاهده می‌کنید.

  • Vertex
  • Edge/Segment/Handle
  • Face/Polygon/Patch
  • Element

ذخیره‌ی انتخاب Sub-Object

از آن‌جایی که انتخاب Sub-Objectهای مورد نظر، امری زمان‌بر و دشوار به حساب می‌آید، در آموزش Stack و Sub-Object Level در تری دی مکس امکان ذخیره سازی (Selection Set) با استفاده از فیلد نام که در قسمت Toolbar تعبیه گردیده را معرفی نموده‌ایم، همچنین بعد از ذخیره سازی Selection امکان کپی کردن این Selection نیز محیاست.

لطفاً توجه کنید

استفاده از Selection ذخیره‌سازی شده فقط زمانی امکانپذیر است که در Sub-Object مربوطه حضور داشته باشیم، به طور مثال، با انتخاب تعدادی از (Face)های موجود بر سطح یک کره و ذخیره سازی این Selection ، نمی‌توان مجموعه‌ی انتخاب شده را در زیر مجموعه‌ی (Vertex) مشاهده و یا ویرایش نمود.

مثالی در مورد اختصاص دادن (Selection Modifiers) و نحوه شناسایی و ذخیره سازی محدوده انتخابی را در ویدیو زیر مشاهده خواهید کرد.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

انتقال Selection Sets بین آبجکت‌ها

یکی از امکاناتی که در داخل Modify Panel محیا شده، انتقال توالی زیر مجموعه‌ها از آبجکتی به آبجکت دیگر می‌باشد، که با زدن گزینه ی (Copy) و بعد از آن با انتخاب آبجکت مقصد و استفاده از گزینه‌ی (Paste) این عمل صورت خواهد گرفت.

در انتقال Selection به این نکته توجه فرمایید.

  • در صورتی که انتقال (Selection Set) از آبجکت Mesh انجام گیرد، برای قرارگیری صحیح گروه انتخابی بر روی آبجکت مقصد می‌بایست شیء انتخاب شده نیز از نوع Mesh باشد، این نکته در رابطه با تمامی انواع آبجکت‌های تری دی مکس صحت دارد.

برای تماشای روند انتقال (Selection Set) و پایان دادن به مبحث آموزش Stack و Sub-Object Level در تری دی مکس ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

آیا مطلب گویای همه چیز بود؟ سوالی باقی نمونده ؟ خوشحال میشیم اگه سوالی در مورد آموزش Stack و Sub-Object Level در تری دی مکس دارین توی کامنت‌ها مطرح کنید، ما پاسخگو هستیم.

منابع مقاله:

این مقاله برداشتی از آموزش شرکت Autodesk، سازنده نرم افزار می‌باشد.
توجه نمایید شرکت سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه، دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود محدود نموده است، برای مشاهده پیوند بالا نیاز به عبور از این محدودیت دارید.

آزمون درک مطلب آموزش استفاده از Stack در Sub-Object Level در تری دی مکس

چهار سوال قصد محک زدن درک شما از این مقاله را دارند!

قهرمانان : آزمون درک مطلب آموزش استفاده از Stack در Sub-Object Level در تری دی مکس

بیشترین از 4 امتیاز
رتبه ها نام وارد شده در نمره سوال نتیجه
جدول در حال بارگذاری است
بدون اطلاعات موجود

برای مشاهده ساخت مدل بخش سوم پارچ آب کلاسیک با استفاده از Stack در Sub-Object Level بر روی آموزش زیر کلیک نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.