مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
سطح مقاله : متوسط

آموزش Using Object-Space در تری دی مکس

به طور متوسط از هر ده ویرایشی که بر روی اشیاء در تری دی مکس ایجاد خواهید کرد 7 مورد با استفاده از تغییردهنده‌های Object-Space صورت می‌پذیرد، از این رو آموزش استفاده از Object-Space-Modifiers در تری د ی مکس به منظور شناخت فنی Object-Spaceها در اختیار شما عزیزان قرار گرفته همچنین توضیح جامعی پیرامون Center Transform نیز هدیه ی ما برای مطالعه به شما کاربران محترم خواهد بود.

به منظور دستیابی به مهارت لازم جهت ساخت پارچ آب کلاسیک در تری دی مکس این مقاله را به دقت مطالعه نمایید.

واژه نامه‌ی Using Object-Space

  • Coordinate System در این نرم افزار مدلسازی سه بعدی به دستگاه مختصاتی مرکزی (Coordinate System) گفته می‌شود.
  • Texture Mapping به نسبت دادن تصاویر و نقشه ها به سطح اشیاء در تری دی مکس (Texture Mapping) می‌گوییم.
  • Pivot Point به مرکز ثقل هر آبجکت گفته می‌شود

ما در مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران برگزارکننده تخصصی ترین دوره ی آموزش تری دی مکس هستیم که شما یکی از ورکشاپ های صد ها کلاس برگزار شده در آموزشگاه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در این پروژه 14 ساعته یک فضای معماری داخلی مدرن مینیمال، از صفر تا صد در قالب 43 درس آموزش داده شده است که از مادیفایر Modify Panel به دفعات داخل پروژه برای مدلسازی استفاده گردیده از شما دعوت می کنیم برای دیدن این آموزش ها در صورتی که با ثبت نام در آموزشگاه هنرجوی حضوری و یا غیر حضوری (آنلاین) ما هستین دیدن نمایید.

اگر هنرجوی ما نیستید و تمایل دارید تری دی مکس را به طور حرفه ای بیاموزید، برای کسب اطلاعات در رابطه با دوره آموزشی تری دی مکس به صفحه دوره آموزشی تری دی مکس در معماری مراجعه نمایید.

معرفی Object-Space

(Object-Space) به محور مختصات و Coordinate System منحصر به فرد هر شیء گفته می‌شود.

عملکرد های ذکر شده در زیر به محورهای مختصاتی خود آبجکت وابسته اند و بر Object-Space تاثیر می‌گذارند.

  1. Texture Mapping
  2. مشخص شدن موقعیت قرارگیری Vertexها
  3. قرارگیری مادیفایرها بر روی آبجکت
  4. تخصیص Map
  5. نسبت دادن Material

مشخصات فنی Object-Space

نام محورهای مختصاتی Object-Spaceها برای استفاده در (World Coardinate System) بر اساس جدول زیر تعیین می‌گردند، علت آن نیز ایجاد تفکیک میان دو محور مختصات جهانی و محور مختصات Object-Space به منظور بالا بردن کنترل بر روی هر کدام می‌باشد.

  • محور مختصاتی U به جای محور اصلی X
  • محور مختصاتی V به جای محور اصلی Y
  • محور مختصاتی W به جای محور اصلی Z

ویدیو زیر معرف Object-Spaceها می‌باشد و با ذکر مثال آن ها را به تصویر کشیده است.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

هر شیء در بزرگترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی یعنی تری دی مکس محور مختصاتی منحصر به فردی دارد، که موقعیت این محور مختصاتی با جهت (Pivot Point) آبجکت تنظیم می‌گردد.

مثال هایی برای آموزش استفاده از Object-Space-Modifiers در تری د ی مکس و بیان مشخصات فنیObject-Space در دو ویدیو زیر وجود دارند.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

معرفی Center Transform

این ابزار تعیین کننده‌ی مرکز انجام عملیات (Transform) و ویرایش می‌باشد، که قادر به پیاده سازی انواع حالات زیر برای انجام این تغییرات است.

  • گزینه ی Use Pivot Point Center مادیفایرها را مقید می‌کند تا بر مرکزیت هر شیء از محدوده‌ی‌ انتخابی اثر کنند.
  • برای اثر گذاری بر مرکز Selection Sets از گزینه ی Use Selection Center استفاده کنید.
  • استفاده از گزینه ی Use Transform Coordinate Center تاثیر ابزارهای Transform و مادیفایرها را بر مرکز شیء انتخاب شده متمرکز خواهد کرد.

لطفاً توجه کنید:

  • در حالتی که دسته ای از آبجکت ها تحت تاثیر مادیفایر قرار بگیرند، تمامی آن ها به صورت Instance خواهند بود و نامشان با فونت Italic به نمایش در خواهد آمد.
  • در صورت استفاده از (Center Transform) و تنظیم آن بر روی مرکز دسته، اینبار مرکزیت Selection Sets به عنوان مرکز مختصات در نظر گرفته خواهد شد، اما در غیر این صورت از (Pivot Point) هر آبجکت برای ایجاد تغییر استفاده می‌شود.

معرفی گزینه ی Use Pivot Points

برای مقید نمودن ابزار مورد نظر به استفاده از (Pivot Point) منحصر به فرد هر شیء در Selection Sets از این گزینه که در Modify List وجود دارد بهره ببرید، در واقع با فعال کردن گزینه ی “استفاده از مرکز مختصاتی آبجکت” تاثیر هر مادیفایر بر روی آبجکت به صورت مستقل انجام خواهد شد.

ویدیو زیر گزینه‌های موجود در Center Transform و نحوه ی فعال سازی Use Pivot Points را با ذکر مثال به نمایش خواهد گذاشت.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

ندونستن عیب نیست نپرسیدن عیبه، بدون تعارف اگر سوالی در مورد آموزش Using Object-Space در تری دی مکس براتون باقی مونده توی کامنت مطرح کنید، کارشناسان ما خیلی زود پاسخگو خواهند بود.

منابع مقاله:

این مقاله برداشتی از آموزش شرکت Autodesk، سازنده نرم افزار می‌باشد.
توجه نمایید شرکت سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه، دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود محدود نموده است، برای مشاهده پیوند بالا نیاز به عبور از این محدودیت دارید.

آزمون درک مطلب آموزش استفاده از Object-Space-Modifiers در تری د ی مکس

به چهار سوال تستی برای تثبیت اثر Object-Spaceها بر ذهن خودتان پاسخ دهید.

قهرمانان : آزمون درک مطلب آموزش استفاده از Object-Space-Modifiers در تری د ی مکس

بیشترین از 4 امتیاز
رتبه ها نام وارد شده در نمره سوال نتیجه
جدول در حال بارگذاری است
بدون اطلاعات موجود

اگر تمایل دارید آموزش ساخت پارچ آب کلاسیک با استفاده از Object-Space-Modifiers را مشاهده نمایید روی ویدئو زیر کلیک نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.