مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه
سطح مقاله : متوسط

خلاصه ای از آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد :

Sub-Objectها زیر مجموعه های مدیریتی‌ای هستند که با تبدیل آبجکت مورد نظر به یکی از انواع Editableها و یا تخصیص یکی از Selection Modifiers به شیء و یا حتی با در اختیار داشتن Curveها در دسترس قرار می‌گیرند، در مقاله‌ی آموزش Sub-Object در تری دی مکس قصد بیان تمام زیر مجموعه‌های انواع Editableها، Slection Modifiers و Curveها را جهت ایجاد آمادگی شما برای ساخت ظروف تزئینی داریم.

واژه نامه‌ی Sub Object :

  • Subdivision Surface Modifiers دسته ای از مادیفایرها، که در صورت اختصاص یافتن به هر آبجکت Sub-Object های آن شیء را به نمایش در می‌آورند.
  • Nurbs این کلمه مخفف عبارت Non Uniform Rational Basic Spline بوده و به معنی، مدلسازی به کمک منحنی های غیریکنواخت می‌باشد.

ما در مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران برگزارکننده تخصصی ترین دوره ی آموزش تری دی مکس هستیم که شما یکی از ورکشاپ های صد ها کلاس برگزار شده در آموزشگاه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در این پروژه 28 ساعته فضای Ballroom کاخ پرتقال، از صفر تا صد در قالب 121 درس آموزش داده شده است که از Sub-Objectها به دفعات داخل پروژه برای مدلسازی استفاده گردیده از شما دعوت می کنیم برای دیدن این آموزش ها در صورتی که با ثبت نام در آموزشگاه هنرجوی حضوری و یا غیر حضوری (آنلاین) ما هستین دیدن نمایید.

اگر هنرجوی ما نیستید و تمایل دارید تری دی مکس را به طور حرفه ای بیاموزید، برای کسب اطلاعات در رابطه با دوره آموزشی تری دی مکس به صفحه دوره آموزشی تری دی مکس در معماری مراجعه نمایید.

معرفی Sub-Object

Sub-Objectهای هرشیء تنظیمات پارامتریک جزئی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند، که در مورد هر نوعی از آبجکت متفاوت است، لذا در ادامه ی مقاله ی آموزش Sub-Object ها در تری دی مکس به معرفی تمام زیر مجموعه‌های مخصوص هر نوع از اشیاء خواهیم پرداخت.

آشنایی با Editable Mesh

بعد از انتخاب یک Editable Mesh، می‌توانیم با مراجعه به Modify Panel تمامی Sub-Object های معرفی شده در لیست زیر و پارامترهای ساختاری آن را در اختیار بگیریم.

  1. Vertex
  2. Edge
  3. Face
  4. Polygon
  5. Element

شناخت ابزارهای ویرایشگر Editable Poly

با انتخاب یک آبجکت از نوع Editable Poly و مراجعه به Modify Panel امکان ویرایش زیر مجموعه هایی که در لیست زیر به آن ها اشاره شده فراهم خواهد بود.

  1. Vertex
  2. Edge
  3. Border
  4. Polygon
  5. Element

آشنایی کلی با ویرایشگرهای Editable Spline

برای ویرایش آبجکت هایی از جنس Editable Spline درون Modify Panel سه زیر مجموعه ی ویرایشی در اختیار خواهیم داشت که به شرح زیر هستند.

  1. Vertex
  2. Segment
  3. Spline

بررسی اجمالی کنترلرهای Editable Patch

بعد از مطالعه‌ی آموزش Sub-Object ها در تری دی مکس خواهیم دانست که برای ویرایش دلخواه آبجکتی از نوع Editable Patch کنترلر های متفاوتی در اختیار داریم، که در لیست زیر به آن ها اشاره شده است.

  1. Vertex
  2. Handle
  3. Edge
  4. Patch
  5. Element

آشنایی با ویرایشگرهای Nurbs Curve

در مدلسازی با تری دی مکس دو نمونه از Nurbs Curve ها را در اختیار داریم که با عناوین CV Curve و Point Curve تفکیک می‌شوند و تفاوت اصلی آن ها در ابزار ویرایشی‌شان نهفته است و در مقاله ی آموزش Sub-Object ها در تری دی مکس آن ها را بیان نموده ایم.

  • Point Curve : این نوع از Nurbs Curve ها به کمک نقاطی با عنوان Point تاثیر پذیرفته و ویرایش می‌شوند، همچنین برای ایجاد تغییرات دلخواه در این نوع از Curve ها دو Sub-Object وجود دارند که در زیر مشاهده می‌کنید.
  • Point
  • Curve
  • CV Curve : نوع دیگری از Nurbs Curve ها با استفاده از Controller Vertices مدیریت می‌شوند که در اصطلاح به آن ها CV Curve گفته می‌شود و شامل دو Sub-Object زیر هستند.
  • Curve CV
  • Curve

شناخت کلی ابزار های ویرایشی Nurbs Surface

برای استفاده ی مطلوب از Nurbs Surface ها اصلی ترین نیاز هر کاربر، مطالعه ی آموزش Sub-Object ها در تری دی مکس و در نهایت شناخت ابزارهای زیر جهت ویرایش بر روی شیء مورد نظر می‌باشد.

  1. Surface CV
  2. Surface
  3. Curve CV
  4. Curve

معرفی Selection Modifiers

برای تخصیص Subdivision Surface Modifiers به یک آبجکت از دسته تغییر دهنده های Selection Modifiers که در لیست زیر قرار دارند استفاده می‌شود.

  1. Mesh Select
  2. Patch Select
  3. Poly Select
  4. Vol select
  5. N Surf Select

لطفاً توجه کنید!

در ویرایش هر نوع آبجکت، غیر از Nurbs Surface ها برای دسترسی به Sub-Object های شیء مورد نظر، ناچاریم آن را به یکی از انواع آبجکت های Editable Mesh،  Editable Poly و یا Editable Spline تبدیل کنیم، این کار ضمن از بین بردن پارامترهای ساختاری آبجکت، امکان ویرایش در سطح Sub-Object را بر روی آن ها فراهم می‌سازد.

حفظ پارامترهای ساختاری اشیاء

با اختصاص دادن مادیفایرهایی همچون Edit Mesh / Edit Poly / Edit Patch / Edit Spline می‌توان ضمن دسترسی به Sub-Object های هر شیء از حذف پارامترهای ساختاری آن نیز جلوگیری نمود، البته بین عملکرد این مادیفایرها با  Convert شدن آبجکت به هر یک از حالات Editable Mesh/Poly/Patch/Spline تفاوت هایی نیز وجود دارد که در زیر به آن ها پرداخته ایم.

  1. قابلیت پذیرش پویا نمایی:
    همچنین در آموزش Sub-Object ها در تری دی مکس بیان شده که وقتی با تبدیل آبجکت مورد نظر به یکی از حالات Editable Mesh/Poly/Patch/Spline به Sub-Object های آن دست می‌یابید امکان پویا نمایی هر یک از زیر مجموعه های ویرایشی شیء را دارا خواهید بود، اما این امکان با اختصاص دادن Subdivision Surface Modifiers به آبجکت، وجود نخواهد داشت.
  2. ذخیره سازی بهینه :
    با تبدیل آبجکت مورد نظر به حالتی که Sub-Object ها را در اختیار داشته باشیم، ذخیره سازی آن به صورت بهینه انجام خواهد شد و در واقع فضای کمتری از Memory را اشغال می‌سازد.

در ویدئو زیر با ارائه مثال طریقه استفاده از Sub-Objectها در تری دی مکس شرح داده شده است.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

اگر حس می‌کنید سوالی در مورد Sub-Object ها دارید تعارف را کنار گذاشته و همینجا در کامنت ها آن را مطرح نمایید، ما پاسخگو  تمام سوالات شما خواهیم بود.

منابع مقاله:

این مقاله برداشتی از آموزش شرکت Autodesk، سازنده نرم افزار می‌باشد.
توجه نمایید شرکت سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه، دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود محدود نموده است، برای مشاهده پیوند بالا نیاز به عبور از این محدودیت دارید.

آزمون درک مطلب آموزش Sub-Object در تری دی مکس

خواننده گرامی وقت آن رسیده تا میزان درک مطلب خود از این مقاله را با یک آزمون ساده آزمایش کنید.

قهرمانان : آزمون درک مطلب آموزش Sub-Object در تری دی مکس

بیشترین از 4 امتیاز
رتبه ها نام وارد شده در نمره سوال نتیجه
جدول در حال بارگذاری است
بدون اطلاعات موجود

آیا می خواهید طریقه مدلسازی انواع ظروف و اشیاء تزئینی را با کمک Sub-Objectها بیاموزید؟ به ویدئو زیر مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.