مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 15 دقیقه
سطح مقاله : متوسط

آموزش Modify Panel

Modify Panel یکی از پنل‌های کاربردی و پر استفاده در تری دی مکس می‌باشد، در این مقاله قصد داریم آموزش Modify Panel در تری دی مکس را به صورت کامل همراه با تمام دستورات و تنظیمات به شما کاربر گرامی ارائه دهیم، از آنجایی که این پنل اصلی‌ترین مسیر مدلسازی در تری دی مکس می‌باشد پیشنهاد می‌کنیم نسبت به یادگیری آن کوشا باشید.

در پایان مطالعه این مقاله ابزاری را فرا گرفته‌اید که بسیاری از احجام در معماری داخلی با کمک این بخش خلق می‌شوند و می‌توان گفت نیمی از راه تبدیل شدن به یک طراح داخلی را پیموده‌اید.

واژه‌نامه‌ی Modify Panel:

  • Modify Panel پنل مدیریت بر روی تغییردهنده‌های استفاده شده بروی آبجکت‌های درون نرم افزار می‌باشد.
  • Command panel کادری که تمام نیاز‌های ساختن و ویرایش را ارائه می‌دهد.
  • Modify list لیستی متشکل از تمام تغییردهنده‌های موجود در تری دی مکس که طبق حروف الفبا دسته بندی شده‌اند.
  • Duckable خاصیت مقید نمودن انواع کادر در تری دی مکس به اطراف رابط کاربر ی نرم افزار است.
  • Hot Key در اصطلاح به کلیدهایی گفته می‌شود که از روی کیبورد برای انجام عمل خاصی انتخاب شده باشد.

قبل از آموزش Modify Panel در تری دی مکس باید نحوه کار با Command panel را بیاموزید، چون Modify Panel داخل Command panel قرار گرفته است از این رو پیشنهاد می‌کنیم تا ویدئو زیر را ملاحظه نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

زمانی که شیء ای را داخل تری دی مکس مدل می نمایید، قادرید تا از طریق Modify Panel  نام و رنگ شیء مورد نظر را تغییر دهید در ادامه با مشاهده ویدئو زیر چگونگی ایجاد تغییرات در Modify Panel را بیاموزید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

قبل از شناخت Modify Panel با Command Panel آشنا شوید!

این پنجره میزبان پنل‌های ساخت و ویرایش در تری دی مکس می‌باشد که با انتخاب هر یک از آن ها پنل مورد نظر به نمایش درخواهد آمد در ضمن این پنل امکان شناور شدن در محیط کاربری نرم افزار و یا مقید شدن به یکی از طرفین اینترفیس تری دی مکس را با استفاده از:

  1. Hot Key
  2. یا کلیک راست در قسمت خالی

 دارا می باشد. در ادامه قصد بررسی Modify Panel در تری دی مکس که یکی از پر کاربرد ترین پنل‌های Command Panel به شمار می‌رود را داریم.

ما در مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران برگزارکننده تخصصی ترین دوره ی آموزش تری دی مکس هستیم که شما یکی از ورکشاپ های صد ها کلاس برگزار شده در آموزشگاه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در این پروژه 31 ساعته یک فضای معماری داخلی مدرن مینیمال، از صفر تا صد در قالب 106 درس آموزش داده شده است که از مادیفایر Modify Panel به دفعات داخل پروژه برای مدلسازی استفاده گردیده از شما دعوت می کنیم برای دیدن این آموزش ها در صورتی که با ثبت نام در آموزشگاه هنرجوی حضوری و یا غیر حضوری (آنلاین) ما هستین دیدن نمایید.

اگر هنرجوی ما نیستید و تمایل دارید تری دی مکس را به طور حرفه ای بیاموزید، برای کسب اطلاعات در رابطه با دوره آموزشی تری دی مکس به صفحه دوره آموزشی تری دی مکس در معماری مراجعه نمایید.

تنظیم Hot Key برای Command Panel

Command Panel امکان پذیرش Hot Key برای Show و یا Hide شدن را از قسمت Costomize با انتخاب گزینه‌ی Costomize User Interface دارا می‌باشد.

آشنایی با Modify Panel

بعد از ساخت هر آبجکت درون تری دی مکس، امکان اعمال ویرایش های پارامتریک و یا اضافه نمودن Modifier ها، با مراجعه به Modify Panel و استفاده از قسمت هایی همچون Modify List و Stack میسر می‌باشد.

امکانات عمومی Modify Panel:

  • Modify Panel بخشی جهت اختصاص مادیفایر مورد نظر به شیء انتخاب شده را در قالب کلید های مخصوص این کار دارا می‌باشد.
  • از کاربردهای Modify Panel می‌توان به امکان تغییر نام و رنگ اشیاء و دیدن این تغییرات در صحنه به صورت لحظه به لحظه اشاره کرد.

برای آشنایی با بخش های مختلف Modify Panel در ادامه با ما همراه باشید.

اگر قصد دارید به حجمی در تری دی مکس مادیفایر اختصاص دهید لازم است تا ابتدا شیء را انتخاب نمایید سپس با رفتن به پنل مادیفای و انتخاب Modifier List تغییر دهنده مورد نظر را بر روی آبجکت فعال نمایید، از شما دعوت می کنیم در ویدئو زیر جزئیات این بخش از آموزش Modify Panel در تری دی مکس را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

شناخت اجمالی Modifier List

Modifier List به عنوان کامل‌ترین مرجع نمایش دهنده‌ی مادیفایرهای تری دی مکس، امکان مشاهده‌ی تمامی مادیفایرهای موجود را با دسته بندی براساس حروف الفبا و یا کاربرد آن‌ها فراهم ساخته است

لطفاً توجه کنید:

امکان تخصیص مادیفایرها به اشیاء درون صحنه از طریق Modify Menu نیز امکان پذیر می‌باشد اما کاملترین لیست مادیفایرها از داخل Modify Panel و با مراجعه به Modify List در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

بررسی کلی Stack

این بخش از Modify Panel به منظور لیست شدن و چینش مادیفایرهایی که به آبجکت انتخابی اختصاص داده شده به همراه گزینه هایی درون کلیک راست با عنوان Pop Up Menu در دسترس قرار می‌گیرد و اطلاعات درون آن قابلیت Copy شدن را دارا می‌باشد در ضمن جهت اعمال مدیریت آسان‌تر گزینه هایی در زیر Stack قرار گرفته اند و هر یک دستور خاصی را اجرا می‌نمایند. شما بروی Stack امکان اختصاص تعداد نامحدودی از مادیفایرها روی یک شیء، یک مجموعه و یا یک Sub-Object انتخابی را خواهید داشت.

نمایش Sub-Modifier ها درون Stack

یکی از کاربرد های Stack نمایش Sub-Modifier ها درون این بخش می‌باشد، به طوری که با زدن دکمه ی (+) کنار نام مادیفایر این تنظیمات جزئی تر که تحت عنوان Sub-Modifier شناخته می‌شوند به نمایش در آمده و برای بستن این تنظیمات نیز میتوان از (-) استفاده کرد، همچنین امکان خاموش و یا روشن نمودن تاثیر مادیفایر مورد نظر با زدن علامت چراغ که در کنار نام مادیفایر قابل مشاهده می‌باشد هم از کاربردهای Stack به شمار می‌رود.

جهت آشنایی با sub Objectهای مادیفایرها می توانید از ویدئو آموزشی زیر بهره ببرید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

نحوه قرارگیری مادیفایرها درون Stack

اولویت چینش مادیفایرها بر اساس دسته بندی درون Stack در بالاترین جایگاه محل قرارگیری آبجکت ها مقید شده، و جایگاه بعدی موجود در Stack مختص دسته یWorld-Space Modifiers می باشد و همچنین در جایگاه پایین تر محل جانشینی دسته ی Object-Space Modifiers می‌باشد.

قرارگیری مادیفایرها درون Stack بر اساس توالی انتخاب شده صورت می‌پذیرد، به این شکل که آخرین مادیفایر اختصاص داده شده همیشه به بالای مادیفایر انتخابی می‌باشد و امکان ایجاد تغییر دستی نیز به کمک Drag And Drup در این توالی فراهم شده است.

چطور می توانید از چندین مادیفایر بر روی یک شیء استفاده نمایید ؟؟ پاسخ خود را در ویدئو های زیر خواهید گرفت.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

ابزارهای Modifier Stack

در زیر Stack ابزارهایی برای ایجاد مدیریت بهتر بر عملکرد Stack در اختیار کاربر قرار دارد که به شرح زیر تغییراتی را بر روی آن صورت می‌دهد.

  1. Pin Stack : به منظور قفل کردن Stack از این گزینه استفاده می‌شود، در صورت فعال کردن آن با انتخاب آبجکت جدید Stack آپدیت نشده و هنوز اطلاعات مربوط به آبجکت قبلی را به نمایش خواهد گذاشت.
  2. Show End Resullt : با فعال شدن این گزینه تاثیر تمام مادیفایرهای موجود در Stack که به آبجکت مورد نظر اختصاص داده شده اند، اعمال شده و به نمایش در می‌آید. و در صورت غیر فعال بودن این گزینه و کلیک کردن روی هر مادیفایر تاثیر بر روی آبجکت فقط تا مادیفایر انتخاب شده اعمال خواهد شد، به این معنا که تاثیر مادیفایرهای بالاتر از مورد انتخاب شده صورت نخواهد پذیرفت.
  3. Make Unique : با انتخاب این گزینه در صورتی که شیء مورد نظر در حالت Copy Instance و در واقع تحت تاثیر مادیفایرِ شیء دیگری قرار داشته باشد آن را به صورت مستقل قابل ویرایش می‌سازد، به این معنا که بعد از انتخاب Make Unique آبجکت مورد نظر دیگر تحت تاثیر مادیفایر شیء اول نخواهد بود و به صورت مستقل عمل خواهد کرد.
  4. Remove Modifier : این گزینه اقدام به حذف مادیفایر انتخاب شده از داخل Stack می‌کند.
  5. Configure Modifier Sets : این گزینه تنظیماتی در خصوص نمایش مادیفایرها درون Modifier List و مدیریت بر Stack را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

لطفاً توجه کنید :

نوع تاثیر مادیفایرها بر روی شیء مورد نظر با توالی قرارگیری آن ها در Stack ارتباط مستقیم دارد، به این ترتیب که اولین جایگاه قرارگیری مادیفایر که پایین ترین جایگاه در Stack به شمار می‌آید اولین تاثیر را بر روی آبجکت مورد نظر می‌گذارد و آخرین مادیفایر که در بالاترین جایگاه Stack قرارگرفته آخرین تاثیرگذاری را اعمال می‌نماید.

آیا می توان داخل Stack را پس از اختصاص دادن مادیفایر مدیریت نمود ؟ در ویدئو زیر می آموزید چگونه Stack را کنترل نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

گزینه های موجود در Pop Up Menu

این منو با استفاده از کلیک راست بر روی نام هر مادیفایر داخل Stack به نمایش در می‌آید، که حاوی دستوراتی همچون :

  1. Rename: برای تغییر نام مادیفایر مورد نظر استفاده می‌شود.
  2. Delete: برای حذف مادیفایر انتخاب شده استفاده می‌گردد.
  3. Cut: برای انتقال مادیفایر انتخاب شده از یک شیء به شیء دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. Copy: برای تهیه‌ی یک نسخه‌ی مستقل از مادیفایر برای آبجکت دیگر استفاده می‌شود.
  5. Paste: برای قرارگیری مادیفایر Cut ویا Copy شده بر روی شیء مقصد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  6. Paste Instanced: برای قرارگیری مادیفایر Copy شده به صورت تاثیرپذیر بر روی آبجکت مورد نظر استفاده خواهد شد.
  7. Make Unique: برای لغو کردن حالت تاثیرپذیری مادیفایری که تحت عمل Paste/Copy Instance قرار گرفته استفاده می‌شود.
  8. Collapse to:برای تثبیت اثر مادیفایر منتخب درون شیء مورد استفاده قرار می گیرد.
  9. Collapse All: برای تثبیت اثر کل مادیفایر های Stack درون شیء مورد استفاده است.
  10. On: برای فعال سازی تاثیر مادیفایر بر روی آبجکت از این گزینه استفاده کنید.
  11. Off In Viewport: برای عدم نمایش تاثیر مادیفایر بر روی آبجکت درون نمای کاربری نرم افزار از این گزینه استفاده نمایید.
  12. Off In Render: این گزینه برای عدم نمایش تاثیر مادیفایر بر روی آبجکت درون رندر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  13. Off: برای غیر فعال کردن تاثیر مادیفایر بر روی آبجکت مورد نظر از این گزینه استفاده نمایید.

در ویدئو زیر با مرکز مدیریت Modifier Stack آشنا شوید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

آشنایی با دکمه های پنل Modify

اختصاص دادن مادیفایرها با استفاده از کلید مخصوصشان نیز امکان‌پذیر است، به طوری که با انتخاب گزینه‌ی Show Bottom از بخش آپشن های موجود در کلیک راست Command Panel کلید مربوط به هر دسته از مادیفایرها بر اساس کاربرد در قسمت زیرین Modifier List به نمایش در می‌آید.

چگونگی Copy کردن مادیفایرها به شکل میانبر در پنل Modify

امکان کپی کردن و یا انتقال هر مادیفایر با کشیدن و رها کردن نام آن از داخل Stack بر روی آبجکت مقصد وجود دارد.

چگونگی Cut کردن مادیفایرها به شکل میانبر در پنل Modify

با گرفتن کلید Shift از روی کیبورد و Drag And Drup کردن مادیفایر از داخل Stack، عملیات Cut روی صورت گرفته و اینبار به صورت کامل از آبجکت اول حذف و به شیء مقصد انتقال می‌یابد.

راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید به سادگی از Modify Panel استفاده نمایید، در سه ویدئو آخر نکات طلایی از مقاله آموزش Modify Panel در تری دی مکس را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

چگونگی تهیه‌ی Copy Instance از مادیفایرها در پنل Modify

با گرفتن کلید Ctrl از روی کیبورد و انجام عمل Drag And Drup یک کپی Instance از مادیفایر بر روی آبجکت مقصد تهیه می‌شود، که بعد از این عمل نام مادیفایر Instance شده به صورت Italic در Stack نمایش داده خواهد شد.

خاصیت این نوع از کپی تاثیر پذیر بودن آن از تغییراتیست که بر روی مادیفایر شیء اول ایجاد می‌شود، یعنی با تغییر هر پارامتر از مادیفایر شیء نخست، مادیفایر کپی شده نیز بر روی شیء دوم تغییرات مشابهی را به نمایش خواهد گذاشت.

لطفاً توجه کنید:

در صورت اختصاص مادیفایر Mesh Select بر روی آبجکت مورد نظر و اعمال تاثیر مادیفایر دیگری بر ناحیه ای از Mesh انتخاب شده و کلیک بر روی Object Level از داخل Stack هشداری دریافت خواهیم کرد، این هشدار بیان می‌کند، در صورت ایجاد تغییراتی در توپولوژی آبجکت انتخاب شده، تاثیر مادیفایر بر روی شیء نامطلوب خواهد بود که در رابطه با لغو این هشدار با سه گزینه رو به رو هستیم:

  • No: برای لغو انتخاب Object-Level
  • Yes: برای انتخاب Object-Level
  • Hold/Yes: برای نگه داشتن نسخه ای از آبجکت قبل از ورود به Object-Level

کلام آخر:

بعضی از مادیفایرها فقط امکان قرارگیری بر روی نوع خاصی از اشیاء را دارند، بدین ترتیب ممکن است با انتخاب بعضی از آبجکت ها گروهی از مادیفایرها را در دسترس نداشته باشیم.

نظرات خود را در مورد استفاده و تاثیر Modify Panel  در سرعت بخشی به روند مدلسازی در اختیار ما قرار دهید، آیا داشتن سرعت در تری دی مکس به جلب رضایت کارفرما کمک می کند؟

منابع مقاله:

این مقاله برداشتی از آموزش شرکت Autodesk، سازنده نرم افزار می‌باشد.
توجه نمایید شرکت سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه، دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود محدود نموده است، برای مشاهده پیوند بالا نیاز به عبور از این محدودیت دارید.

آزمون درک مطلب آموزش Modify Panel در تری دی مکس

خواننده گرامی وقت آن رسیده تا میزان درک مطلب خود از این مقاله را با یک آزمون ساده آزمایش کنید.

برترین کاربران: آزمون درک مطلب آموزش Modify Panel در تری دی مکس

بیشترین از 4 امتیاز
رتبه ها مشخصات وارد شده در نمره سوال نتیجه
جدول در حال بارگذاری است
بدون اطلاعات موجود

اگر تمایل دارید به صورت عملی و با ذکر مثال چگونگی ساخت لیوان کریستال را با Modify Panel بیاموزید به ویدئو زیر مراجعه نمایید.

پاسخی بگذارید