زمان مورد نیاز برای مطالعه :7 دقیقه
سطح مقاله : متوسط

آموزش مادیفایر Affect Region

 مادیفایر Affect‌‌ Region زیر مجموعه Object-Space Modifiers ها می‌باشد در این مقاله قصد داریم به صورت آسان به آموزش Affect Region در تری دی مکس بپردازیم و با بیان عملکرد جزء به جزء تنظیمات هر بخش پس از اختصاص دادن مادیفایر به مدل و بررسی مسیر های دسترسی به مادیفایر، مهارتتان را در ساخت لوستر مدرن در یک فضای داخلی افزایش دهیم.

شما می توانید با مراجعه به آموزش ساخت لوستر مدرن با استفاده از مادیفایر Affect Region  از صفر تا صد نحوه به کارگیری این مادیفایر را در یک پروژه بیاموزید، که در انتهای مقاله پیوند آن را مشاهده خواهید کرد.

واژه نامه مادیفایر Affect Region

  • Fall off تنظیم کننده محدوده اثر گذاری مادیفایر بر روی ورتکس های یک آبجکت.
  • Ignore Back Facing وقتی این گزینه را فعال نمایید بر ورتکس‌های پشت شیء اثر می گذارد.
  • Pinch به معنی تیز کردن و ایجاد تنش بر روی منحنی می‌باشد، و همچنین در صورت وجود مقادیر مثبت می‌توانید از نوک تیزتر و برجسته تری بهره مند شوید.
  • Bubble با اثرگذاری روی ورتکس‌ها روی منحنی ایجاد شده تغییر ایجاد کرده و مقدار 1، یک نیم کره تولید می‌نماید هر چه این مقدار را کاهش دهید طرفین گنبد ایجاد شده شیب تندتری پیدا می کند و مقادیر منفی پایه منحنی را پایین می آورد.

ما در “مرکز ملی کامپیوتر گرافیک ایران” برگزارکننده تخصصی ترین دوره ی آموزش تری دی مکس هستیم که شما یکی از ورکشاپ های صد ها کلاس برگزار شده در آموزشگاه را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در این پروژه 21 ساعته یک فضای معماری آسیایی، از صفر تا صد در قالب 59 درس آموزش داده شده است که از مادیفایر Affect Region به دفعات داخل پروژه برای مدلسازی استفاده گردیده از شما دعوت می کنیم برای دیدن این آموزش ها در صورتی که با ثبت نام در آموزشگاه هنرجوی حضوری و یا غیر حضوری (آنلاین) ما هستین دیدن نمایید.

اگر هنرجوی ما نیستید و تمایل دارید تری دی مکس را به طور حرفه ای بیاموزید، برای کسب اطلاعات در رابطه با دوره آموزشی تری دی مکس به صفحه دوره آموزشی تری دی مکس در معماری مراجعه نمایید.

مسیرهای دسترسی به مادیفایر Affect Region

  1. Modify panel > vertex sub-object selection > Modifier List > Object-Space Modifiers > Affect Region
  2. Modifier Menu : که از طریق فعال کردن مادیفایر و دسترسی به stack  در اختیارتون قرار خواهد گرفت.
    vertex sub-object selection > Modifiers menu > Parametric > Affect Region
  3. vertex sub-object selection > Modifiers menu > Geometry (Parametric) > Affect Region
    از طریق سه مسیر بالا به سادگی می توان مادیفایر Affect Region را فعال نمود.

جهت دیدن توضیحات مقدماتی آموزش Affect Region در تری دی مکس یکی از قدرتمندترین ابزارها جهت  Surface Modeling، ویدئوهای زیر در بخش اول و دوم را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

روند استفاده از Affect Region

اولین Affect Region ،Object-Space-Modifiers می‌باشد این مادیفایر با بهره‌گیری از (sub object vertex) ورتکس‌ها عملکرد بهتری دارد و یک ابزار قدرتمند برای کار و ساخت با Surface Modeling  می‌باشد.

با تغییر مکان و جابه‌جا کردن این مادیفایر می‌توانیم محدوده‌ی انتخابی از ورتکس‌ها را جا به جا نماییم و یا با استفاده از Fall off دامنه و جاذبه تاثیر مادیفایر بر روی ورتکس را کم و زیاد کنیم، این مادیفایر می تواند برای ایجاد یک فرم حبابی و یا تو رفتگی در یک سطح به ما کمک کند.

این مادیفایر از دو بخش تشکیل شده است :

  • Arrow Gizmo
  • کنترل‌کننده‌های عددی و پارامتریک (که در داخل مادیفایر در قسمت Parameters دراختیارتون قراردارد)

چرا باید از مادیفایر Affect Region استفاده کنیم؟

وقتی این مادیفایر را به آبجکت اختصاص می‌دهیم، یک Arrow Gizmo که مرکب از دو نقطه در ابتدا و انتهای، Line arrow هست در اختیارتون قرار خواهد گرفت. طول و جهت فلش (Arrow) تعیین کننده جابه‌جایی ورتکس‌ها در داخل محدوده Fall off می باشد.

به نکات زیر توجه کنید :

  • شما قادرید به هر شیء قابل رندری این مادیفایر را اختصاص دهید.
  • می توانید تاثیر این مادیفایر را به کمک مادیفایرهایی چون mesh select و volume select محدود نمایید.
  • از این مادیفایر می‌توان برای ساخت انیمیشن استفاده کرد.

( برای توسعه در عملیات مادلینگ و انیمیشن می‌توانیم از پارامترها و قابلیت های دیگری مانند Edit polygon ،Edit Mesh ،Edit Poly ،volume select ،Select Mesh ،Soft Selection و از قبیل این پارامترها استفاده نمایید.)

در یک پروژه ساده نحوه کار با مادیفایر را مشاهده نمایید

در نمونه‌ای با استفاده ازبخش standard primitives با ساخت یک box به شما نشان می‌دهیم که این مادیفایر چگونه بر روی احجام اثر می‌گذارد و به صورت عملی اثرگذاری یک به یک آیکون ها را بررسی خواهیم کرد.

پس از ساخت box در محیط نرم‌افزار به پنل Modify رفته و مادیفایر Affect Region را از بخش Object-Space Modifiers انتخاب می کنیم، و مادیفایر را به شیء اختصاص می دهیم. حال تک به تک آیکون‌ها را فعال و اثرشان را بر شیء مشاهده می‌کنیم.

در ویدئو زیر چگونگی به کارگیری Affect Region بروی یک حجم مدلسازی شده در تری دی مکس را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

فعالسازی point:

با فعال کردن Sub Modifier Point می‌توانیم تغییر شکلی را روی شیء انجام دهیم و همچنین قادریم Sub Modifier را انیمیت نماییم.

فعالسازی Fall off:

بالا بردن مقدار پارامتر Fall off محدوده تاثیر بر روی ورتکس ها را زیاد می‌کند، و شعاع تاثیر مادیفایر روی ورتکس‌ها مشخص می شود که وابسته به  واحد (unit current) تری دی مکس است. دامنه عددی Fall off ازمقدار 0 تا 999000 است.

فعالسازی Ignore Back Facing:

با فعالسازی گزینه  Ignore Back Facing فیس‌های پشتی آبجکت که نرمال‌هاشون هم جهت با arrow مادیفایر Affect region  نیستند، تحت تاثیر مادیفایر قرار نخواهند گرفت.

فعالسازی Pinch:

به کمک این گزینه می‌توانید فرم نیشگون و تیزی را روی محدوده تاثیر Affect Region  ایجاد کنید مقدار مثبت این گزینه باعث می‌شود که ورتکس‌های ما به صورت موازی نسبت به Arrow  قرار بگیرند و مقدار منفی آن باعث ایجاد نوک گرد خواهد شد محدوده عددی این پارامتراز  999000 – تا 999000 می باشد.

فعالسازی Bubble:

برای ایجاد فرم گرد روی محدوده تاثیر Affect Region از بخش Bubble استفاده نمایید با تغییر عددی این گزینه نوع تاثیر نیز تغییر خواهد کرد. محدوده عددی این پارامتر از 999000 – تا 999000 است.

در آخرین ویدئو مقاله آموزش Affect Region در تری دی مکس با تک تک تنظیمات و فعالسازی هر کدام از آنها و اختصاص مقادیر عددی تغییرات آبجکت را مشاهده نمایید.

این ویدئو رایگان می باشد و بدون پرداخت هزینه با ساخت یک عضویت در سایت برای شما فعال خواهد شد!!

برای عضویت و دسترسی به این ویدئو و سایر فیلم های آموزشی رایگان، کافیست که در وب سایت ما ثبت نام نمایید.

نظرات خود را در مورد استفاده از مادیفایر Affect Region برای ساخت و ایجاد حباب بر روی آبجکت در اختیار ما قرار دهید، آیا این مادیفایر را برای ساخت احجام کروی و یا گنبد مناسب می‌دانید؟

منابع مقاله:

این مقاله برداشتی از آموزش شرکت Autodesk، سازنده نرم افزار می‌باشد.
توجه نمایید شرکت سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه، دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود محدود نموده است، برای مشاهده پیوند بالا نیاز به عبور از این محدودیت دارید.

آزمون درک مطلب آموزش Affect region در تری دی مکس

خواننده گرامی وقت آن رسیده تا میزان درک مطلب خود از این مقاله را با یک آزمون ساده آزمایش کنید.

برترین کاربران: آزمون درک مطلب آموزش Affect region در تری دی مکس

بیشترین از 3 امتیاز
رتبه ها مشخصات وارد شده در نمره سوال نتیجه
جدول در حال بارگذاری است
بدون اطلاعات موجود

اگر تمایل دارید آموزش ساخت لوستر مدرن با استفاده از مادیفایر Affect Region را مشاهده نمایید روی ویدئو زیر کلیک نمایید.

پاسخی بگذارید